Niquitin

8. Hoe voorkom je dat de kilo’s er aan vliegen?

Hou er rekening mee dat je vrij gemakkelijk een paar kilo aankomt, wanneer je met roken stopt. Je stofwisseling vertraagt namelijk, waardoor je als niet-roker in principe minder voeding nodig hebt. Aan de andere kant heb je de neiging om juist meer te gaan eten. Daar waar je voorheen een sigaret opstak neem je nu al gauw je toevlucht tot een tussendoortje. Kortom: voor je het weet, neemt je gewicht flink toe. Laat het zover niet komen en blijf liever op je oude gewicht met behulp van onderstaande tips:

Moeilijk moment? Neem ’n nicotine vervanger.


Voel je jezelf niet helemaal op je gemak en dreig je nogal eens naar een snack te grijpen? Zorg dat je altijd nicotine zuigtabletten of nicotine kauwgum bij je hebt. Zo blijf je de ergste ontwenningsverschijnselen de baas en voorkom je onnodige gewichtstoename.

Drink minimaal twee liter water per dag.


Veel water drinken is een prima manier om jezelf te bevrijden van een doorlopend hongergevoel. Zorg dat je steeds een flesje binnen handbereik hebt zodat je snel een paar slokken of een glas kunt nemen wanneer je trek begint te krijgen. Drink bij voorkeur minstens twee liter water per dag zodat de afvalstoffen uit je lichaam weg kunnen spoelen en je vochthuishouding op peil blijft.

Gezonde tussendoortjes, geen bezwaar.


Wanneer je trek krijgt, probeer dan de ongezonde zoete en vette tussendoortjes te vermijden. Kies liever voor een (sinaas)appel, peer of een kiwi bijvoorbeeld. Ook tegen rauwkost als wortelen en radijsje is geen enkel bezwaar. Integendeel zelfs. Zulke gezonde tussendoortjes zijn juist goed voor je.

Blijf lekker actief en volop in beweging.

Sporten is niet alleen een prima manier om je aandacht te verleggen. Het zorgt ook voor een goede vetverbranding en helpt je om op je ideale gewicht te blijven. Dus ga regelmatig wandelen, fietsen of zwemmen bijvoorbeeld. Ga als het even kan op de fiets naar je werk. En neem daar ook eens wat vaker de trap in plaats van de lift.



10 Veel gestelde vragen over stoppen met roken

  • Stoppen met roken… wat word ik daar beter van?
  • Breng je als roker ook schade toe aan je omgeving?
  • Waarom is stoppen met roken niet altijd makkelijk?
  • Kun je er ook vanaf komen zónder hulpmiddelen?
  • Welke nicotine vervanger past het beste bij jou?
  • Hoe maak je van die eerste stopdag ’n succes?
  • Wat kun je doen tegen ontwenningsverschijnselen?
  • Hoe voorkom je dat de kilo’s er aan vliegen?
  • Hoe hou je het vol om nooit meer te roken?
  • Wat doe je als de verleiding je bijna teveel wordt?
  • © 2009 GlaxoSmithkline
    Alle rechten voorbehouden
    Lees voor gebruik de bijsluiter. Niet gebruiken bij hartklachten. KOAG 309-0909-0973