Niquitin

7.Wat kun je doen tegen ontwenningsverschijnselen?

Nadat je bent gestopt, gaat je lichaam zich langzaam herstellen van de schade die door het roken is toegebracht. Daarbij kun je tijdelijk wat vaker gaan hoesten en komt er waarschijnlijk wat meer slijm los als gevolg van een natuurlijk schoonmaakproces. Ook kun je met ontwenningsverschijnselen te maken krijgen. Zoals irritatie, onrust, depressiviteit, concentratieproblemen, slapeloosheid, meer eetlust en gewichtstoename . Veel van deze klachten zijn binnen drie tot vijf weken verdwenen.  Blijf je last houden, praat er dan eens over met je huisarts. Laat je omgeving in ieder geval weten dat je de sigaret vaarwel hebt gezegd, zodat je jezelf weet verzekerd van steun en begrip.


Een goede nachtrust en minder irritatie


Door gebruik te maken van nicotine vervangers kun je de meeste ontwenningsverschijnselen aardig de baas blijven. Je drogist of apotheker adviseert je graag. Ook zijn er nog een aantal praktische tips om de ontwenningsperiode zo goed mogelijk door te komen. Heb je moeite om in slaap te komen? Vermijd dan zware maaltijden en cafeïnehoudende dranken zoals koffie en cola. Neem voor je in bed stapt een warm bad en doe eventueel wat ontspanningsoefeningen. Ben je snel geïrriteerd? Neem in dat geval op tijd je rust en zoek regelmatig afleiding in de vorm van tuinieren, wandelen, fietsen of bijvoorbeeld zwemmen.

Overwin je concentratieproblemen


Veel stoppers hebben in het begin moeite om zich te concentreren. Het is dan ook verstandig om de eerste weken wat meer tijd te reserveren voor klusjes die je aandacht nodig hebben. Gun jezelf ook wat vaker een pauze en benut die bijvoorbeeld door een korte wandeling in de frisse buitenlucht te maken. Daarna kun je er vaak weer een hele tijd geconcentreerd tegenaan. Zorg ook dat je de hele dag door voldoende drinkt om een droge mond te voorkomen. Drink bij voorkeur ijskoud water en neem af en toe suikervrije kauwgum om het eventuele verlangen naar een sigaret te bestrijden.



10 Veel gestelde vragen over stoppen met roken

  • Stoppen met roken… wat word ik daar beter van?
  • Breng je als roker ook schade toe aan je omgeving?
  • Waarom is stoppen met roken niet altijd makkelijk?
  • Kun je er ook vanaf komen zónder hulpmiddelen?
  • Welke nicotine vervanger past het beste bij jou?
  • Hoe maak je van die eerste stopdag een succes?
  • Wat kun je doen tegen ontwenningsverschijnselen?
  • Hoe voorkom je dat de kilo’s er aan vliegen?
  • Hoe hou je het vol om nooit meer te roken?
  • Wat doe je als de verleiding je bijna teveel wordt?
  • © 2015 GlaxoSmithkline
    Alle rechten voorbehouden
    NiQuitin bevat nicotine. Lees voor gebruik de bijsluiter. Niet gebruiken bij hartklachten. KOAG 309-0909-0973