Niquitin

Voor vijf van de tien vrouwen is gewichtstoename een reden om niet te stoppen met roken

Vijf van de tien vrouwen stoppen niet met roken uit angst om in gewicht aan te komen. Vrouwen stoppen niet alleen met roken omdat ze bang zijn aan te komen, 44% denkt zelfs dat roken juist een positief effect heeft op hun gewicht. Daarentegen denkt een kwart van de mannen het tegenovergestelde: zij verwachten dat roken een negatieve invloed heeft op het gewicht. Dit blijkt uit onderzoek onder 525 Nederlandse rokers en ex-rokers over stoppen met roken uitgevoerd door Interview NSS in opdracht van NiQuitin . In dit onderzoek is gevraagd wat de reden voor en ervaringen met stoppen met roken zijn.


Gewicht en roken
Stoppen met roken en gewicht gaan moeilijk samen. Zo blijkt dat 80% van de rokers het moment na het eten het moeilijkste moment vinden om niet meer te roken. Lekker eten, de daarbijbehorende gezelligheid en een sigaret zijn nauw met elkaar verbonden.


Eetdagboek

Dat merkt ook Berdien van Wezel, voedingskundige/diëtiste, dagelijks in haar praktijk. “Veel mensen die stoppen met roken, zijn bang om aan te komen. Dit heeft voor een deel een lichamelijke oorzaak: roken versneld de stofwisseling. Maar vaak gaan stoppers anders en/ of meer eten. Zij vervangen het roken door een andere hand-mond-beweging, zoals snoepen. Dit zorgt uiteraard ook voor wat extra kilootjes”. Om dit te voorkomen raadt Berdien aan om een dagelijks eetdagboek bij te houden. “Dit geeft je inzicht in je nieuwe eetgewoonten. Je ziet dan dat je het vooral zelf in de hand hebt om ervoor te zorgen dat die kilo’s er niet aan komen”.


Beheers het gewicht tijdens het stoppen met roken

Naast een eetdagboek bijhouden zijn er ook nog andere tips die bij kunnen dragen om je gewicht onder controle te houden tijdens het stoppen met roken: 

- Gebruik de tijd van je rookpauzes voor een wandeling.
- Neem in plaats van een sigaret een gezond tussendoortje: een stukje fruit, een potje yoghurt of een snack met weinig calorieën.
- Drink voldoende water: probeer 6 tot 8 glazen water per dag te drinken.   
- Compenseer je rookgedrag niet door een andere hand-mond-beweging, zoals snoepen.
- Beweeg veel: begin met een aangepast oefenprogramma en bouw langzaam op.
Let op je voeding: een gezonde voeding, met veel groenten en fruit, en weinig vetten en suikers is heel belangrijk.
 
 “Als houvast en steun tijdens het stoppen met roken zijn nicotinevervangers zoals NiQuitin zeer bruikbaar om het stoppen met roken vol te houden”, aldus Berdien van Wezel. “Zij verminderen namelijk snel het verlangen naar een sigaret. Daarnaast helpen zjj ontwenningsverschijnselen zoals gewichtstoename te verminderen.”.

© 2015 GlaxoSmithkline
Alle rechten voorbehouden
NiQuitin bevat nicotine. Lees voor gebruik de bijsluiter. Niet gebruiken bij hartklachten. KOAG 309-0909-0973